středa 14. října 2015

Oko za oko, recenze na novinku Syn od Jo Nesbo

Syn

Je něco silnějšího než touha po pomstě? Touha pomstít člověka, jehož krev vám koluje v žilách?Podobné myšlenky víří v hlavě i Sonnymu. Jeho otec kdysi dávno spáchal sebevraždu pod tíhou viny zkorumpovaného policisty. Pro mladíka to znamenalo úplné rozbití dosavadního světa, otec pro něj byl vzorem dokonalého policisty. Svůj smutek začal utápět v drogách, nakonec i přes vlastní nevinu zvolil raději vězeňskou celu než realitu světa. Po mnoha letech se k němu přes ostnatý drát dostává pravda, co se tenkrát doopravdy stalo. Najednou je mu vězeňská cela příliš malá...

Autora kniha určitě není třeba představovat. Jo Nesbo je dnes už považován za opravdového mistra severské detektivky a jeho knihy jsou pro čtenáře sázkou na jistotu. Po nezapomenutelné sérii s detektivem Harrym Holem přichází s novu impozantní postavou detektiva  - Šimona Kéfase.
Dalo by se říct, že Nesbo má talent na tvoření postav detektivů, které vám ihned padnou do oka. Příjemní neurotikové, kteří si vždy všimnou něčeho, co jiní přehlédnou a v hlavě se jim neustále točí kolečka. Jdou do všeho naplno a klidně i na vlastní pěst.
Na detektivní dvojici Šimona a mladé Kari mi něco málo připomnělo Volání kukačky. Prostě skvěle fungující tým tvořený zkušeným policistou, kterého nic nepřekvapí a mladou dívkou, věnující případu maximální péči.
Každá detektivka musí mít i záporného hrdinu, zločince, za kterým se detektiv stůj co stůj žene, aby na něm mohla být vykonána spravedlnost. Tady není postava záporáka tak jasná. Se Sonnym, který chce konečně sjednat spravedlnost a pomstít svého otce, prostě musíte sympatizovat. Ale jestli toužíte po nějakém záporném hrdinovi v knize jich určitě není málo.

Už jsem zmínila výše, že autorovo jméno bývá spojováno s pojmenováním mistr detektivky. Zaručeně to platí i u Syna. Prostě vás vtáhne do děje a nutí vás číst až do konce. Pravda se ze stránky na stránku mění a čtenáře nenechá ani na chvíli v klidu. Jednoduše by se dalo označit knihu jako napínavou od začátku až do konce (moc primitivní, ale pravdivé). Celý příběh je proměnlivý. Někdy je příliš drsný a vzápětí je scéna milá a něžná.

Jediné v čem se čem se čtenář může v příběhu ztratit je záplava jmen. Téměř v každé kapitole přichází na scénu nová postava, zasahující ať méně či více do dění v knize. Všechny postavy jsou dobře psychologicky vykreslené, jejich vnitřní myšlení a důvod jejich konání. To se mi na knize (kromě ostatních věcí) opravdu líbilo. Příběh pro měl byl přímo tím, co jsem zrovna potřebovala. Po přečtení mám hned chuť si od autora přečíst něco dalšího.
Za mě mohu tuto novinku jedině doporučit.

Zítra je Velký knižní čtvrtek a Syn oficiálně vychází v nakladatelství Kniha Zlín. Rozhodně by neměla uniknout vaší pozornosti.

ZA RECENZNÍ VÝTISK BYCH RÁDA PODĚKOVALA NAKLADATELSTVÍ KNIHA ZLÍN!