čtvrtek 21. dubna 2016

Seznamte se s Carrie

V posledním hlasování u vás čtenářů zvítězil současný autor a mistr hororu Stephen King. V seznamu je jeho knih více, ale do hlasování jsem zařadila jeho prvotinu Carrie, díky níž se dostal do literárního podvědomí. Příběh sedmnáctileté dívky Carrie je pro mnoho lidí notoricky známý i díky několika filmovým zpracováním. I já jsem před čtením o příběhu něco málo věděla. Minimálně jsem měla vědomí o tragickém konci, protože příběh pochází z pera mistra hrůzy.

Carrie Whiteová vyrůstá v malém americkém městečku v okresu Maine. Střední škola je pro ní utrpení v tom nejhorším slova smyslu. Od útlého věku je od ostatních šikanována a nikdy jí mezi sebe nepřijali do kolektivu. Neustále je terčem posměchu, urážek a fyzického napadání. Vše snáší mlčky a bez odporu. Raději se vždy uchýlí domů ke své matce. Ani u ní se příliš nesetká s láskou a porozuměním. Matka, náboženská fanatička jí trestá za vše, co považuje za hřích – od mluvení se sousedy až po první menstruaci. Neustále se musí společně modlit, kát se z hříchů a ubližovat sama sobě. Pro svůj horlivý fanatismus má matka ještě jeden důvod. Modlí se za svou dceru, ve které je podle ní ďábel. Pokud se Carrie rozzlobí, věci kolem ní najednou ožijí vlastním životem. Kdyby tohle ostatní věděli, nikdy by s posmíváním nezačali. Víte přece, jak dopadnou posměváčci?!
Na úvod hodnocení musím přiznat, že už jsem od autora četla lepší knihy. Sice už od mého čtení Kinga uběhlo pár let, ale stále si pamatuji, jak mistrně uměl v mojí dušičce vyvolat strach. Ten mi u tohoto čtení nesmírně chyběl. Na druhou stanu je Carrie jeho první větší příběh a v té době vyvolal v lidech senzaci. Možná jsem já příliš náročná.

Už jsem i na stránkách skupiny zmiňovala, co mi na knize nejvíce vadilo. Vlastně už od začátku je jasný konec příběhu. Dnes už je sice příběh téměř znám každému, ale v době vydání to muselo rušit čtenářský zážitek. Spíše bych dala přednost souvislému textu v podání hlavní hrdinky než prokládání svědeckými výpověďmi, novinovými články a úryvky z odborných publikací. Někdo to bere jako ozvláštnění textu, na mě to tady příliš nefungovalo.

I když se zdá, že doposud knihu jenom kritizuji a nic se mi na ní nelíbí, není to tak. Za mě mají největší plus scény spojené s matčiným křesťanským fanatismem. Pro mě samotnou takové chování postrádá jakýkoliv smysl, ale při takových scénách se doopravdy bavím. Brala bych méně novinových článků a více stránek s touto tématikou. 
Další fantastickou věcí na knize bylo sledování vývoje ve vztahu Chris a Billyho. Od Billyho touhy udělat pro svou lásku vše až po to, co s člověkem dokáže udělat vidina moci, kterou představuje „násilný čin“.  Tady hodně chválím autorovu hru s psychologizací postav. 
Celkově knihu hodnotím průměrně, ale jsem ráda, že už vím, jak to s Carrie bylo doopravdy. A jaké jsou vaše názory na příběh? 

HODNOCENÍ 4/10
Název: Carrie
Autor: Stephen King
Nakladatelství: Pavel Dobrovský - Beta
Rok vydání: 2007


1 komentář:

  1. Vida, tuhle už jsem dlouho nečetla! Hned se po ní doma podívám :). Kinga zvládám většinou tak jednoho za půl roku, pak si musím od toho napětí odpočinout. Nejraději mám Řbitov zvířátek a Pytel kostí.

    Kateřina
    trojtecka.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat